loading...

حال خوب

بازدید : 16
سه شنبه 1 آذر 1401 زمان : 10:51

ایمپلنت دندان

ایمپلنت جایگزینی مصنوعی دندان است که امروزه به عنوان یک روش درمانی استاندارد برای پر کردن دندان های خالی در نظر گرفته می شود. ایمپلنت دندانی یک میله پیچی شکل کوچک است که در طی یک عمل جراحی به استخوان فک وارد می شود تا به استخوان اطراف جوش داده شود و آماده نگه داشتن تاج مصنوعی دندان باشد. در واقع پایه ایمپلنت به عنوان ریشه دندان عمل می کند و تاج دندان به عنوان تاج دندان عمل می کند. بنابراین ایمپلنت نیازی به تکیه بر دندان های اطراف ندارد و در داخل استخوان فک ثابت می ماند. فرآیند همجوشی استخوان به ایمپلنت را osseointegration می‌گویند.

نوع مواد ایمپلنت
بیشتر ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم ساخته شده اند، اما ایمپلنت های دندانی زیرکونیا نیز وجود دارند. هر دو تیتانیوم و زیرکونیا موادی هستند که بدن با آنها سازگار است و آنها را مهاجم خارجی نمی داند، بنابراین واکنشی نشان نمی دهد.
در حال حاضر احتمال موفقیت ایمپلنت دندان نزدیک به 98 درصد است که به این معنی است که یکی از موفق ترین درمان ها محسوب می شود.

روش های جراحی ایمپلنت دندان
مراحل کاشت ایمپلنت دندان
1. بررسی وضعیت دهان و دندان: در ابتدا وضعیت دهان و سلامت شما مورد ارزیابی قرار می گیرد و عکس های لازم گرفته می شود. کیفیت و حجم استخوان در این مرحله به دقت بررسی می شود تا مشخص شود ایمپلنت از حمایت کافی برخوردار خواهد بود یا خیر.

2. برنامه ریزی و نوبت: سپس برنامه ریزی درمانی انجام می شود و نوبت جراحی برای شما تعیین می شود.

3. بیهوشی: قبل از شروع کار، تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی خواهید بود. گاهی همراه با بیهوشی نیاز به داروهای آرامبخش نیز وجود دارد.

4. برداشتن دندان قبلی: اگر دندان آسیب دیده هنوز کشیده نشده است، ابتدا دندان را با دقت و به آرامی کشیده می شود تا به استخوان و بافت های نرم آسیبی وارد نشود.

پیوند استخوان فک معمولا در این مرحله انجام می شود و مواد پیوند استخوان در داخل استخوان حفره خالی دندان قرار می گیرد. در این صورت دندانپزشک دو تا شش ماه صبر می کند تا استخوان به طور کامل بهبود یابد و برای جراحی آماده شود. اگر ایمپلنت در فک بالا در پشت دهان گذاشته شود، گاهی به دلیل ارتفاع کم استخوان فک در این ناحیه و احتمال سوراخ شدن سینوس، عمل سینوس لیفت انجام می شود که کف سینوس انجام می شود. حفره بلند شده و مواد پیوند زیر آن اضافه می شود. می تواند باشد

5. سوراخ کردن استخوان: در صورت عدم نیاز به تقویت استخوان، مرحله بعدی بعد از کشیدن دندان، سوراخ کردن استخوان است. با مته دندانی، استخوان به اندازه دلخواه دریل می شود و ایمپلنت داخل آن قرار می گیرد. سپس سوراخ ایمپلنت با قطعه ای به نام کلاهک پیچ بسته می شود.

6. کاشت ایمپلنت و بخیه زدن لثه: مرحله بعدی بخیه زدن لثه است. دندانپزشک ممکن است لثه اطراف ایمپلنت را بخیه بزند و سر ایمپلنت را بیرون بگذارد یا برای محافظت بیشتر از ایمپلنت، لثه را روی ایمپلنت بکشد و بخیه بزند. در حالت دوم باید بعداً یک جراحی ساده برای نصب روکش دندان انجام شود تا لثه بر روی ایمپلنت بریده و باز شود.

7. زمان انتظار برای پیوند استخوان و ایمپلنت: پس از کاشت ایمپلنت، بسته به شرایط و کیفیت استخوان، مدت زمان انتظار از دو تا شش ماه متغیر است. در این مدت نباید هیچ فشاری به ایمپلنت وارد شود. شما باید اجازه دهید استخوان رشد کند و به تدریج به ایمپلنت پیوند بزنید تا ثبات ثانویه در ایمپلنت ایجاد شود.

8. قرار دادن اباتمنت: پس از جوش خوردن استخوان و ایمپلنت به یکدیگر، مرحله بعدی فرا می رسد. دندانپزشک درپوش ایمپلنت را باز می کند و قطعه ای به نام اباتمنت را روی ایمپلنت می پیچد. اباتمنت مانند یک دندان تراشیده شده عمل می کند که قرار است روکش روی آن نصب شود و پایه ای برای چسباندن روکش است.

همچنین بخوانید : بهترین برندهای ایمپلنت در ایران

اجزای ایمپلنت دندان
9. قالب گیری برای ساخت روکش: بنابراین ایمپلنتی که اباتمنت روی آن نصب شده است قالب گیری می شود تا بر اساس آن روکش دندان ساخته شود.

10. اتصال کاور به پایه: پس از آماده شدن کاور، برای اتصال آن به سراغ ایمپلنت می روید. اتصال پوشش به ایمپلنت ممکن است با پیچ یا چسب مخصوص باشد.

این درمان چقدر طول می کشد؟
به طور معمول، بین زمان کاشت ایمپلنت و زمانی که می توانید از دندان کاشته شده خود استفاده کنید، چندین ماه فاصله وجود دارد. زیرا پس از کاشت ایمپلنت باید به استخوان فرصت رشد و جوش خوردن به سطح ایمپلنت بدهید تا ایمپلنت از ثبات کافی برای تحمل فشار فک برخوردار باشد. این روند سه تا شش ماه طول می کشد. پس از آن اتصال اباتمنت و روکش دندان انجام می شود و شما صاحب دندان می شوید.

قبل و بعد از درمان ایمپلنت دندان
اگر قبل از کاشت ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان دارید، باید چند ماه برای جوش خوردن پیوند و آماده شدن استخوان برای کاشت ایمپلنت در نظر بگیرید. با این حال، گاهی اوقات که استخوان در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارد، می توان ایمپلنت را همزمان با پیوند استخوان قرار داد.

در مواردی که بیمار شرایط مناسبی برای کاشت ایمپلنت فوری داشته باشد، تمامی این مراحل ظرف یک روز انجام می شود، یعنی در همان روز کاشت ایمپلنت، روکش دندان به آن چسبانده می شود تا فضای دندان در دهان خالی نیست این کار بیشتر جنبه زیبایی دارد و نمی توانید از این دندان برای جویدن استفاده کنید.

اگر می خواهید بدانید می توانید ایمپلنت فوری انجام دهید یا خیر، باید با متخصص ایمپلنت صحبت کنید زیرا تجویز کلی در این زمینه به شدت اشتباه است و به سلامت دهان و دندان و توانایی فیزیکی شما بستگی دارد.

هزینه ایمپلنت چقدر است؟
قیمت درمان ایمپلنت ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد. زیرا هزینه کاشت ایمپلنت دندان مجموع هزینه هایی است که در مراحل مختلف درمان انجام می شود. عواملی که هزینه درمان ایمپلنت دندان را تعیین می کنند عبارتند از:

تعداد ایمپلنت های دندانی
جنس ایمپلنت، اباتمنت و روکش دندان
جراحی کاشت دندان دو مرحله ای یا یک مرحله ای
درمان های جانبی مانند درمان عفونت لثه، پوسیدگی دندان و غیره
نیاز یا عدم نیاز به پیوند استخوان و نوع ماده پیوند
دفعات مراجعه به متخصص ایمپلنت
هزینه های مربوط به عکاسی و سایر آزمایشات
تخصص دندانپزشک
هزینه داروها و امکانات کلینیک
فن آوری ها و تجهیزات مورد استفاده

لینک های مفید:

https://pasdarandentalclinic.ir/%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 51
  • بازدید کلی : 249
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه